Γνωστό: Πολύ καλά για φέτος είναι το ,13 Πολιτεία !!!!! ( προσέξτε τις απόψεις του Γλαύκωνα για
το ποιος πρέπει να ευτυχεί σε ένα κοινωνικό
σύνολο ,πως απαντά ο Σωκράτης και τελικά ποιες οι τρεις προτάσεις του γι’ αυτό
, πως ορίζεται η ιδέα του αγαθού και βέλτιστες
φύσεις , πως δικαιολογείται ο αυταρχισμός
ενάντια στους φιλοσόφους βασιλείς , το σχόλιο « απειρον της παιδείας όχλον » και γιατί ο Πλάτωνας με αφορμή το κείμενο δεν συμμετείχε στην πολιτική !!! ) επίσης
καλά είναι το 6 Πρωταγόρας ( κυρίως) , 1,2,3 Ηθικά Νικομάχεια( ίσως και 9 ) και 20 Πολιτικά .
Επεξηγήσεις
1. Η μετάφραση στο διδαγμένο να είναι όσο το δυνατόν πιο
κοντά στο πρωτότυπο
2. Την εισαγωγή πολύ καλά , αυτολεξεί όσο γίνεται
3. Στις πραγματολογικές ,όπου υπάρχουν, να δίνετε σημασία στα
σχόλια του κάθε μαθήματος του σχολικού βιβλίου και επιπλέον ό,τι
γνωρίζουν πάνω σ’αυτό .Μπορεί και πρόλογος και επίλογος να χρησιμοποιηθούν στην απάντηση αλλά
χωρίς βερμπαλισμούς και νοηματικές αστοχίες . Διαθεματικά μπορεί
να αναφερθεί ο,τιδήποτε σχετίζεται με το θέμα ,αλλά στοχευμένα και χωρίς
άσκοπες παρεκτροπές . Όπου χρειάζεται να παρατίθενται χωρία του
κειμένου.
Άγνωστο : Πέρσι έβαλαν Θουκυδίδη αδίδακτο ,πολύ πιθανό να βάλουν αδίδακτο ρητορικό κείμενο φέτος χωρίς αυτό να σημαίνει και κάτι .
Από γραμματική καλά 234-236 κυρίως( ειμι,φημι,οιδα) ,232
Αορ. Β βαρύτονο,ιστημι-τιθημι-διδωμι( και μέση φωνή) , τιμω-ποιω( και μεση
φωνή),χρώμαι ,194Αορ β ,186-187 [ και γενικά οποιοδήποτε ομαλό ρήμα,
ουσιαστικά ,αντωνυμίες, επίθετα και τα αριθμητικά 129-130 ] .
Από συντακτικό πλάγιο σε ευθύ (ίσως και το ανάποδο ), μετατροπή υποθετικών λόγων, ρηματικά επίθετα και μετατροπή,αιτιολογικές και τελικές μετοχές και μετατροπή σε προτάσεις , δοτική-γενική ( ετεροπτωτοι)
Επεξηγήσεις
Στη μετάφραση στο αδίδακτο οι διορθωτές μετράνε πόσες σωστές
σειρές από το κείμενοέγραψε ο εξεταζόμενος σωστά ( π.χ. στις δέκα σειρές άγνωστο
– 2 βαθμούς παίρνει κάποιος από κάθε σειρά ),γι ’ αυτό χρειάζεται προσεκτική
διατύπωση του κειμένου και
όσο το δυνατόν καλύτερη αποτύπωση του νοήματος. Επίσης
δίνουμε μεγάλη σημασία στοπως αποδίδονται οι τύποι που εκφράζουν τις ενέργειες του
κειμένου( ρήματα ,απαρέμφατα ,μετοχές ) ,καθώς και στους νοηματικούς άξονες
του κειμένου ( να φαίνεται μέσα από λέξεις και εκφράσεις ότι ο εξεταζόμενος κατάλαβε το
νόημα του κειμένου
1. Από μια ψιλή ή δασεία κάποιος δε χάνει μονάδες , αλλά αν
αυτό επαναλαμβάνεται τότε συνεκτιμώνται όλα και αφαιρούνται κάποιες μονάδες .
2. Στη γραμματική καλό είναι , όπου ξέρουμε δεύτερους τύπους να τους γράφουμε ,καθώς αυτό συνεκτιμάται στο γραπτό!!! .
3. Στις λέξεις στο συντακτικό αρκεί να γράφουμε π.χ. γενική κτητική στο ……….. ,και όχι ονοματικός ετερόπτωτος προσδιορισμός σε γενική στο ………….
4. Στο παράδειγμα άσκησης «ἢν κρατήσωμεν ταῖς ναυσίν, ἔστι τῳ τὴν ὑπάρχουσάν που οἰκείαν πόλιν ἐπιδεῖν»: να μεταφέρετε το παραπάνω χωρίο στον πλάγιο λόγο (και με τους δύο τρόπους) εξαρτώντας το από τη φράση «Ὁ Νικίας εἶπεν» (μονάδες 4). ( πλάγιο λόγο )
πρέπει να επεξηγούμε τι κάνουμε και μετά να λύνουμε την άσκηση ( π.χ. αν κάποιος μετά από ρήματα ιστορικού δεν έβαζε ευκτική του πλ.λόγου και εξηγούσε γιατί [ την εξαίρεση που υπάρχει δηλαδή ] θα το έπαιρναν ως σωστό .)
Καλή επιτυχία !!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου